خرمای کلوته

توضیحات:

  • خرمای کلوته ظاهری کشیده و درشت دارد رنگ آن قهوه ای کمرنگ تا پررنگ است و شباهت زیادی به خرمای مضافتی دارد تفاوت کلوته و مضافتی در رنگ های آنهاست . اندازه آن بین 2 تا 4 سانتیمتر است ، رطوبت ان بین 13 تا 23 درصد متغیر است وپوست ان چسبیده به گوشت است.
    خرما کلیته دارای مواد معدنی و آهن فراوان و ویتامین های گروه B ، C و A می باشد که نه تنها برای سلامت پوست و مو مناسب است بلکه برای افرادی که دارای ضعف جسمانی هستند و یا دچار بیماری هایی مانند کم خونی، زخم های داخلی و یا مشکلات گوارشی هستند نیز بسیار مفید است. مصرف چند عدد آن یک میان وعده بسیار مناسب برای جذب انرژی محسوب می شود.
    کشت آن در جیرفت و نواحی اطراف جیرفت صورت می گیرد که برداشت آن از اوایل شهریور ماه شروع می شود.
    ماندگاری این نوع خرما در دمای 0-5 درجه از 12 تا 18 ماه تعیین شده است

    خرمای کلوته در مناطق مختلف چه فرقی باهم دارند؟

    خرمای کلوته که از جمله خرماهای نیمه خشک می باشد در مناطق جیرفت و کهنوج استان کرمان و همچنین نهال استان هرمزگان کشت می گردد، خرمای کلوته استان کرمان بورتر، دونم تر با چروک بیشتر در سایز متوسط کشت می گردد در حالی که کلوته هرمزگان رطوبت بالاتری نسبت به جیرفت دارد و همچنین دارای کلاهک می باشد.

    کدام خرما شباهت ظاهری بسیار زیادی با خرمای مضافتی دارد؟

    خرمای کلوته تنها خرمایی است که شباهت بسیار زیادی با خرمای مضافتی دارد، شیره این خرما متوسط است بطوریکه نه شیره زیاد و نه بدون شیره می باشد.

    نکته جالبی که در مورد نخل این خرما می توان اشاره کرد ارتفاع بلند درختان نخل خرمای کلوته می باشد.

    بیشترین مناطقی که این خرما در آن کشت می شود شهرستان بم استان کرمان و شهرستان های اطراف آن از جمله جیرفت، نرماشیر و براوت (برا) می باشد، البته این خرما در استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان هم کشت می گردد.


  • تهیه و تنظیم توسط اکسیر نخل
    تماس : 09055960020
    انتشار خبر در :